Učiteľský základ
pre magisterské učiteľské kombinačné študijné programy FF UCM
Rady učiteľských kombinačných študijných programov FF UCM:
Osoba zodpovedná za
uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu za učiteľský základ
v učiteľských kombinačných študijných programoch FF UCM:
- doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD.
Osoby zabezpečujúce profilové predmety učiteľského základu
v učiteľských kombinačných študijných programoch FF UCM
- doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., funkčné miesto
profesor
- PaedDr. Tímea Šeben Zaťková, PhD. - funkčné miesto docenta
- prof. dr. hab. Krzysztof Mariusz Rubacha., funkčné
miesto profesora
Profil absolventa a ciele vzdelávania – učiteľský
základ
Cieľom magisterského
vzdelávania v kombinačných učiteľských študijných programoch je kvalitne
pripraviť absolventa na výkon povolania pedagogického zamestnanca
v kategórii učiteľ podľa zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických
zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých
zákonov, pre nižšie stredné vzdelávanie
(učiteľ druhého stupňa základnej školy) a pre nižšie stredné odborné
vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie,
úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie
(učiteľ strednej školy).
Profil
absolventa magisterského stupňa vzdelávania:
Absolvent bude mať
rozvinutý komplex znalostí a vedomostí, kľúčových spôsobilosti
a schopností,hodnotových postojov a osobných čŕt, ktoré mu umožnia úspešné
vykonávanie povolania učiteľa, začlenenie sa do pracovných
i mimopracovných spoločenských štruktúr.
Výstupy vzdelávania v kategóriách:
- Vedomosti –absolvent bude ovládať poznatkyo javoch pedagogickej reality, edukačných
procesoch a ich činiteľoch, determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj
poznatky o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a
didaktických prístupoch, koncepciácha poznatky o riešení rôznorodých pedagogických
situácií.Absolvent bude ovládať poznatky vzdelávacej inklúzie, rozvoja osobností
žiakov a uplatňovania diagnostických, intervenčných a evalvačných
činností. Absolvent bude ovládať
poznatky vedných disciplín, ktoré predstavujú jeho aprobačné
vyučovacie predmety.
- Profesijné kompetencie v oblastiach:
- Žiak – absolvent magisterského vzdelávania bude vedieť adekvátne identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka, psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka a sociokultúrny kontext vývinu žiaka.
- Edukačný proces – absolvent bude ovládať obsah a didaktiku
vyučovacích aprobačných predmetov, ktoré sú kombináciou jeho študijného programu, bude vedieť adekvátne plánovať a
projektovať vyučovanie, realizovať vyučovanie, hodnotiť priebeh a výsledky
vyučovania a učenia sa žiaka.
- Profesijný rozvoj – absolvent bude primerane plánovať a realizovať
svoj profesijný rast a sebarozvoj, dokáže sa stotožniť sa s
profesijnou rolou a školou.
- Prenositeľné kompetencie - absolvent bude mať rozvinutú schopnosť
zvládať záťažové situácie, schopnosť pracovať s informáciami,
schopnosť niesť zodpovednosť, schopnosť identifikovať a riešiť problémy,
schopnosť pracovať v tíme a viesť tím, schopnosť tvorivého a
pružného myslenia a konania, komunikačné schopnosti ,prezentačné
zručnosti, schopnosť prispôsobiť sa zmeneným okolnostiam, zručnosť
písomného prejavu a schopnosť pracovať v interkultúrnom / medzinárodnom
prostredí
Uplatniteľnosť absolventov Mgr.
stupňa štúdia
Po ukončení magisterského vzdelávania je absolvent
pripravený na výkon povolania - učiteľ - podľa kategorizácie pedagogických
zamestnancov § 19 Zákona č. 138/2019
Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a
doplnení niektorých zákonov. Indikované
povolania:
- učiteľ/ka
aprobačného predmetu na úrovni nižšieho vzdelávania (II. stupeň ZŠ),
- učiteľ/ka aprobačného predmetu na úrovni
vyššieho vzdelávania (všetky typy SŠ a gymnáziá),
- odborný/á pracovník/čka v oblasti doplňte aprobáciu vo výskumných inštitúciách
SAV a na vysokých školách,
- pracovník/čka štátnej správy pre príslušnú oblasť,
- pracovník/čka v školských a mimoškolských zariadeniach,
- pracovník/čka školského úradu,
- odborný/á referent/ka vzdelávacích
inštitúciách,
- pracovník/čka v školských inšpekčných centrách.
Hodnotenie uplatniteľnosti
absolventov študijného programu.
Hodnotenie uplatniteľnosti
absolventov podľa študijných programov je zverejnené na webovej stránke: Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov FF UCM v Trnave
Uplatniteľnosť absolventov
učiteľských kombinačných študijných programoch je podľa zrealizovaného
dotazníka posudzovaná v týchto kategóriách:
- Spokojnosť so štúdiom na FF
UCM v intenciách uplatniteľnosti
absolventov – v tejto kategórii odpovedalo 39,1% absolventov na škále
veľmi dobrá, 45.3% skôr dobrá, 15,6%
priemerná a na škále skôr zlá
a zlá nebolo zaznamenané žiadne hodnotenie. Pozitívom je až 84,4%
absolventov je spokojných s kvalitou prípravy na výkon svojej profesie.
- Zamestnanosť v odbore,
ktorý absolventi študovali – spokojnosť absolventov to potvrdzuje aj ďalšia
kategória, v ktorej 60,9% absolventov uviedlo, že sa zamestnali v študovanom
odbore, 21,9% v čiastočne sa prekrývajúcom odbore a iba 17,2% v inom ako študovanom odbore.
- Prospešnosť štúdia odboru
v pripravenosti na výkon povolania -
v tejto kategórii 25% absolventov uviedlo áno, že im štúdium
pomohlo v pripravenosti v zamestnaní,
53,1% uviedlo skôr áno a 20,3%, skôr nie 1,6%nie. Negatívne odpovede
vychádzajú z faktu, že nie všetci absolventi sa uplatnili
v zamestnaní na ktoré ich pripravovalo štúdium.
- Spokojnosť zamestnávateľa
s kvalitou pripravenosti absolventov -
v tejto kategórii je pozitívne, že až 45,3% absolventov sa
vyjadrilo, na škále áno skôr že ich zamestnávateľ je spokojný s kvalitou
ich pripravenosti, 46,9% absolventov uviedlo škálu áno, 6,3% neviem posúdiť a
iba 1,6% skôr nie, 0% nie.
Z uvedeného hodnotenia absolventov vyplýva,
že štúdium v kombinačných učiteľských študijných programoch kvalitne
pripravuje absolventov na výkon povolania. Rozvoj prenositeľných kompetencií
a aj mnohých profesijných umožňuje absolventom úspešne sa zamestnať aj
mimo vzdelávacích inštitúcií.