V dennom štúdiu ponúkame možnosť študovať bakalársky a magisterský stupeň štúdia v programe učiteľských kombináciách.
Bakalárske štúdium
Študijný odbor | Študijný program | Štúdium | Dĺžka štúdia (rokov/sem.) |
1.1.1. Učiteľstvo akademických predmetov | UAP SL-AJ UAP SL-NJ UAP SL-HI UAP SL-RJ UAP SL-VO UAP HI-VO UAP AJ-RJ |
Bc. Bc. Bc. Bc. Bc. Bc. Bc. |
3/6 3/6 3/6 3/6 3/6 3/6 3/6 |
Absolventi odboru učiteľstvo akademických predmetov v bakalárskom stupni majú mať dostatočné poznatky o úlohách školstva a výrazné vedomosti z jednotlivých pedagogických disciplín, ktoré vo vzájomnej nadväznosti ovplyvňujú kvalitu pedagóga. Poznatky z jednotlivých disciplín sú nedostatočné bez ich reálneho praktického uplatňovania, čo vo veľkej miere závisí aj od kvality pedagogickej praxe počas štúdia a osobnostných predpokladov študenta úspešne pracovať v oblasti výchovy a vzdelávania. Profil absolventa tohto odboru predpokladá aj schopnosť primeraného prístupu k deťom, rozvoj empatického myslenia a správania, pochopenie žiaka či študenta ako subjektu výchovno-vzdelávacieho procesu.
V celkovom súhrne profil absolventa učiteľského štúdia predstavuje nadväznosť odbornej, pedagogickej a osobnostnej kvality každého budúceho učiteľa. Znamená to dokonalé zvládnutie odboru, na ktorom bude absolvent bakalárskeho stupňa vzdelávania spolupracovať s odborným učiteľom ako asistent učiteľa. Absolvent bakalárskeho stupňa bude pôsobiť vo vyučovacom predmete podľa pokynov a usmernení učiteľa s plnou kvalifikáciou. Zároveň môže pôsobiť aj ako vedúci záujmových krúžkov, organizátor mimoškolskej výchovnej a vzdelávacej činnosti, prípadne ako koordinátor výchovy a vzdelávania medzi školou a ďalšími výchovno-vzdelávacími inštitúciami.
Magisterské štúdium
Študijný odbor | Študijný program | Štúdium | Dĺžka štúdia (rokov/sem.) |
1.1.1. Učiteľstvo akademických predmetov | UAP SL-AJ UAP SL-NJ UAP SL-HI UAP SL-RJ UAP SL-VO UAP HI-VO UAP AJ-RJ |
Mgr. Mgr. Mgr. Mgr. Mgr. Mgr. Mgr. |
2/4 2/4 2/4 2/4 2/4 2/4 2/4 |
V magisterskom stupni vzdelávania si študenti rozširujú všeobecné poznatky z pedagogiky a psychológie prostredníctvom vyučovacích predmetov špeciálna pedagogika, predmetová didaktika, pedagogický výskum, pedagogická a školská psychológia, organizácia a riadenie školstva, špeciálny seminár z pedagogiky, výchovné poradenstvo, práca triedneho učiteľa, metódy práce s problémovými žiakmi a pedagogická prax.Tieto disciplíny sú zamerané na konkrétny rozvoj pedagogicko-psychologických schopností a zručností študentov -budúcich učiteľov. Vzhľadom na potreby zvyšujúcej sa kvality učiteľskej prípravy a kladený dôraz na pedagogicko-psychologickú stránku učiteľa je magisterské štúdium ukončené štátnou skúškou z pedagogiky.
Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia v odbore učiteľstvo akademických predmetov sú spôsobili byť učiteľmi predmetov prislúchajúcej ich špecializácii na úrovni nižšieho a sekundárneho vzdelávania. Ovládajú základný obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, sú oboznámení s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. S týmto obsahom dokážu narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti a v tomto kontexte ho dokážu projektovať pre didaktické zámery a účely. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede) sú schopní participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu. Majú taktiež primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojich odborov. V celkovom súhrne profil absolventa učiteľského štúdia predstavuje nadväznosť odbornej, pedagogickej a osobnostnej kvality každého budúceho učiteľa. Znamená to dokonalé zvládnutie odboru, ktorý bude vyučovať vo forme vyučovacieho predmetu v škole, kvalitnú metodickú pripravenosť na základe zvládnutia teórie jednotlivých pedagogických disciplín a ich praktickej realizácie, využívanie poznatkov psychológie a skutočný záujem o činnosť učiteľa ako prejavu jeho identifikácie s týmto náročným povolaním.
Katedra pedagogiky zabezpečovala štúdium učiteľstva akademických predmetov v dvoch stupňoch do roku 2009, kedy v rámci komplexnej akreditácie stratila právo realizovať magisterské vzdelávanie v študijnom odbore Učiteľstvo akademických predmetov. V súčasnosti katedra pedagogiky zabezpečuje opäť prípravu učiteľov v dvoch stupňoch vzdelávania. V roku 2011 pre zvýšenie záujmu uchádzačov o štúdium a zabezpečenie línie učiteľského vzdelávania vypracovala katedra pedagogiky akreditačný magisterský spis, ktorý bol schválený v Akreditačnej komisii a FF UCM boli pridelené práva na realizáciu magisterského stupňa učiteľského vzdelávania.