Učiteľský základ
pre bakalárske učiteľské
kombinačné študijné programy FF UCM
Rady učiteľských kombinačných študijných programov FF UCM:
Osoba zodpovedná za
uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu za učiteľský základ
v učiteľských kombinačných študijných programoch FF UCM:
- doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD.
Osoby zabezpečujúce profilové predmety učiteľského základu
v učiteľských kombinačných študijných programoch FF UCM:
- doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., funkčné miesto
profesor
- PaedDr. Tímea Šeben Zaťková, PhD. - funkčné miesto docenta
- prof. dr. hab. Krzysztof Mariusz Rubacha., funkčné miesto profesora
Profil absolventa a ciele vzdelávania – učiteľský
základ
V bakalárskom stupni vzdelávania sú identifikované dva základné ciele vzdelávania:
- Kvalitne pripraviť absolventa kombinačného učiteľského študijného
programu na pokračovanie v magisterskom štúdiu. Podľa zákona č.
138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o
zmene a doplnení niektorých zákonov §11 vyžadovaným stupňom vzdelania pre
učiteľa základnej školy a učiteľa strednej školy je najmenej vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa.
- Adekvátne pripraviť absolventa na výkon povolania pedagogického
asistenta.
Profil
absolventa bakalárskeho stupňa vzdelávania zameraný na pedagogického asistenta:
Absolvent v pozícii pedagogického
asistenta dokáže podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra
odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvárať rovnosť
príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáhať dieťaťu, žiakovi alebo skupine
detí alebo žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových,
zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
Výstupy vzdelávania v kategóriách:
- vedomosti: absolvent bude ovládať poznatky pedagogických a psychologických
disciplín zameraných na individuálnu prácu so žiakom alebo skupinou žiakov so špecifickými
výchovno-vzdelávacími potrebami.
- zručnosti: absolvent pod vedením učiteľa dokáže participovať na realizácií
edukačných činností priamo v školskom prostredí, samostatne vykonávať
menej náročné a pomocné práce v edukačnom procese.
- profesijné kompetencie: absolvent bude mať rozvinuté najmä kompetencie - identifikovať vývinové a individuálne
charakteristiky žiaka, identifikovať psychologické a sociálne faktory
učenia sa žiaka, identifikovať sociokultúrny kontext vývinu žiaka, implementovať metódy práce so žiakom so
špecifickými- výchovno-vzdelávacími potrebami, plánovať a realizovať svoj
profesijný rast a sebarozvoj, efektívne spolupracovať s ďalšími
odbornými pracovníkmi, stotožniť sa s profesijnou rolou a školou.
- prenositeľné kompetencie: absolvent bude mať rozvinuté komunikačné schopnosti, organizačné zručnosti, digitálne
zručnosti, kreativitu, interpersonálne schopnosti, mentorské schopnosti,
metakognitíve schopnosti a uvažovanie v súvislostiach, prácu
v tíme a s tímom,
schopnosť zvládať záťažové situácie a prekážky, schopnosť prispôsobiť
sa zmeneným okolnostiam a schopnosť pracovať v interkultúrnom prostredí.
Uplatniteľnosť absolventov Bc. stupňa
štúdia
Po ukončení bakalárskeho vzdelávania je absolvent
pripravený na výkon povolania pedagogický asistent podľa Vyhlášky č. 1/2020 Z.
z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o
kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných
zamestnancov. Absolvent bakalárskeho študijného programu je pripravený na
pokračovanie v nadväzujúcom magisterskom stupni vzdelávania.
Indikované ďalšie
povolania:
- pedagogický/á
pracovník/čka pre mimoškolské záujmové činnosti detí,
- pracovník/čka
štátnej správy pre príslušnú oblasť,
- školský/á
administratívno-metodický/á pracovník/čka (spravovanie školskej knižnice,
vedenie školských časopisov),
- kultúrny/a
a osvetový/á pracovník/čka,
- pracovník/čka
školského úradu,
- pracovník/čka
v školských inšpekčných centrách.
Hodnotenie uplatniteľnosti
absolventov študijného programu
Hodnotenie uplatniteľnosti
absolventov podľa študijných programov je zverejnené na webovej stránke: Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov FF UCM v Trnave
Uplatniteľnosť absolventov
učiteľských kombinačných študijných programoch je podľa zrealizovaného
dotazníka posudzovaná v týchto kategóriách:
- Spokojnosť so štúdiom na FF
UCM v intenciách uplatniteľnosti
absolventov – v tejto kategórii odpovedalo 39,1% absolventov na škále
veľmi dobrá, 45.3% skôr dobrá, 15,6%
priemerná a na škále skôr zlá
a zlá nebolo zaznamenané žiadne hodnotenie. Pozitívom je až 84,4%
absolventov je spokojných s kvalitou prípravy na výkon svojej profesie.
- Zamestnanosť v odbore, ktorý absolventi študovali – spokojnosť absolventov to potvrdzuje aj ďalšia kategória, v ktorej 60,9% absolventov uviedlo, že sa zamestnali v študovanom odbore, 21,9% v čiastočne sa prekrývajúcom odbore a iba 17,2% v inom ako študovanom odbore
- Prospešnosť štúdia odboru v pripravenosti na výkon povolania - v tejto kategórii 25% absolventov uviedlo áno, že im štúdium pomohlo v pripravenosti v zamestnaní, 53,1% uviedlo skôr áno a 20,3%, skôr nie 1,6%nie. Negatívne odpovede vychádzajú z faktu, že nie všetci absolventi sa uplatnili v zamestnaní na ktoré ich pripravovalo štúdium.
- Spokojnosť zamestnávateľa s kvalitou pripravenosti absolventov - v tejto kategórii je pozitívne, že až 45,3% absolventov sa vyjadrilo, na škále áno skôr že ich zamestnávateľ je spokojný s kvalitou ich pripravenosti, 46,9% absolventov uviedlo škálu áno, 6,3% neviem posúdiť a iba 1,6% skôr nie, 0% nie.
Z uvedeného hodnotenia absolventov vyplýva,
že štúdium v kombinačných učiteľských študijných programoch kvalitne
pripravuje absolventov na výkon povolania. Rozvoj prenositeľných kompetencií
a aj mnohých profesijných umožňuje absolventom úspešne sa zamestnať aj
mimo vzdelávacích inštitúcií.